WAT IS A-CDM systeem IN DE LUCHTVAART

Wat is A-CDM in de luchtvaart?

Het A-CDM wordt op steeds meer luchthavens geïmplementeerd en zorgt ervoor dat luchthaven processen efficienter kunnen worden uitgevoerd. Het A-CDM systeem is de Engelse afkorting voor “Airport Collaborative Decision Making”. Wat betekent dat alle partners samen keuzes kunnen maken over de processen en elkaar op de hoogte houden.

Het A-CDM systeem maakt het mogelijk dat alle partij op een luchthaven gezamelijk data uitwisselen over de informatie van een vlucht. Dit wordt gedaan aan de hand van 16 mijlpalen. Wanneer een stukje uit het procces voltooid is, berekent het systeem de tijd wanneer de rest de mijlpalen ook voltooid zijn. Zo weet bijvoorbeeld de luchtverkeersleiding wanneer het vliegtuig ongeveer klaar is voor pushback en de grondafhandelaar wanneer het toestel aankomt op de VOP.

Wat is het A-CDM?

Het A-CDM systeem in de luchtvaart is opgebouwd uit 16 mijlpalen. In dit artikel bespreken we uitgebreid deze mijpalen en de voordelen van het A-CDM systeem in de luchtvaart.

  • Het delen van informatie
  • Mijlpalen
  • Variable taxi tijd
  • Vertrek volgorde
  • Sneller herstel van onverwacht vooral (Vertragingen)
  • Gezamelijke data (Eurocontrol)

Het delen van informatie

Het A-CDM systeem maakt het mogelijk dat ATC, Luchthaven, Grondafhandelaars, Eurocontrol en de luchtvaartmaatschappij een goed beeld hebben over de status van een vlucht. Dit wordt gedaan aan de hand van mijlpalen.

Mijlpalen

Het A-CDM systeem werkt met mijlpalen. Voorbeelden van deze mijlpalen zijn dat het vliegtuig binnen komt, vertekt of op de bloken wordt gezet. Al deze processen worden als mijlpalen gezien. Wanneer zo’n process is votooid wordt dit geüpdate in de database met de excate tijd. Door deze tijd kan het A-CDM systeem de tijd van volgende stappen in het A-CDM systeem berekenen. In totaal telt het A-CDM 16 mijlpalen.

A-CDM mijlpalen
Mijlpalen A-CDM (BRON: ICAO)

1. ATC Flight Plan Activation

Drie uur van te voren wordt het vluchtplan definitief. In dit vluchtplan staat onder andere de verwachte landings tijd en verwachte tijd dat het vliegtuig op de blokken staat. Door dit vluchtplan kunnen de eerste mijlpalen berekent worden en zichtbaar worden gemaakt voor alle A-CDM partners.

  • Estimated LanDing Time (ELDT)
  • Estimated In Blocks Time (EIBT)
  • Estimated Off Blocks Time (EOBT)
  • Estimated Take-Off Time (ETOT)

2. Estimated Off Blocks Time (EOBT)

Estimated Off Blocks Time (EOBT), oftewel de verwachte tijd dat het vliegtuig van de bloken zal zijn. Deze data wordt 2 uur van te voren geüpdate. Dit gebeurt op basis van alle data van de betrokken partners. Doordat de EOBT tijd wordt geüpdate, zal volgende data wordt ook geupdate.

  • Estimated LanDing Time (ELDT)
  • Estimated In Blocks Time (EIBT)
  • Estimated Off Blocks Time (EOBT)
  • Estimated Take-Off Time (ETOT)

3. Take off from outstation (ATOT)

Estimated Take Off Time (ETOT)

Wanneer het vliegtuig is opgestegen “Actual Take Off Time” (ATOT) en het vliegtuig onderweg. Kunnen er de volgende mijlpalen binnen het A-CDM systeem worden geüpdate. Zodat bijvoorbeeld de luchtverkeersleiding of de grondafhandelaars zich kunnen klaar maken op de komst van het vliegtuig.

  • Estimated LanDing Time (ELDT) – Mijlpaal 6
  • Estimated In Blocks Time (EIBT) – Mijlpaal 7
  • Target Off Blocks Time (TOBT) – Mijlpaal 15
  • Target Take Off Time (TTOT) – Mijlpaal 16

4. Local radar update

Local radar update

Wanneer een vliegtuig bijvoorbeeld in een holding terecht komt. Zorgt de data van de radar ervoor dat de volgende 4 tijden in de A-CDM worden geüpdate. Zodat de alle betrokken ACDM partners op de hoogte blijven van de status van de vlucht.

  • Estimated LanDing Time (ELDT) – Mijlpaal 6
  • Estimated In Blocks Time (EIBT) – Mijlpaal 7
  • Target Off Blocks Time (TOBT) – Mijlpaal 15
  • Target Take Off Time (TTOT) – Mijlpaal 16

5. Final approach

Wanneer het vliegtuig de landingsbaan nadert, krijgen de grondafhandelaars bericht en onderweg naar de gate/VOP om de vlucht af te handelen. De volgende vier tijden worden weer geüpdate met de nieuwste op basis van de nieuwste data.

  • Estimated LanDing Time (ELDT) – Mijlpaal 6
  • Estimated In Blocks Time (EIBT) – Mijlpaal 7
  • Target Off Blocks Time (TOBT) – Mijlpaal 15
  • Target Take Off Time (TTOT) – Mijlpaal 16

6. Landing at homestation / Actual LanDing Time (ALDT)

Wanneer het vliegtuig is geland is de verwachte landing tijd “Estimated LanDing Time (ELDT)” niet langer de verwachte landing tijd maar te daadwerkelijk landing tijd. De ELDT word daarom na het landen de “Actual LanDing Time (ALDT)“.

De volgende drie tijden kunnenn worden geüpdate;

  • Estimated In Blocks Time (EIBT) – Mijlpaal 7
  • Target Off Blocks Time (TOBT) – Mijlpaal 15
  • Target Take Off Time (TTOT) – Mijlpaal 16

7/8. In-Block / Actual Ground Handling start

Het vliegtuig rijdt de VOP en wanneer het vliegtuig op de blokken staat wordt de “Estimated In Blocks Time (EIBT)” geüpdate naar de “Actual In Blocks Time (AIBT)”.

  • Target Off Blocks Time (TOBT) – Mijlpaal 15
  • Target Take Off Time (TTOT) – Mijlpaal 16

We slaan de volgende stappen even over;

  • 9. TOBT Update Prior to TSAT
  • 10. TSAT Issue
  • 11. Boarding starts
  • 12. Aircraft Ready
  • 13. Start up Request
  • Startup Approved

15. Off-Block

Wanneer het vliegtuig van de blokken afgaat wordt de “Target Off Blocks Time (TOBT)” aangepast naar “Actual Off Blocks Time (TOBT)”. Het vliegtuig is nu onderweg naar de startbaan en alleen de laaste stap van het A-CDM systeem hoeft nog worden te voorspelt, namelijk de “Target Take Off Time (TTOT)”.

  • Target Take Off Time (TTOT) – Mijlpaal 16

16. Takeoff

De laaste stap in het A-CDM stysteem de take off. Hierdoor wordt ook de “Target Take Off Time (TTOT)” aangepast naar “Actual Take Off Time (ATOT)”. Wanneer het vliegtuig onderweg is naar een andere A-CDM luchthaven. Deze “Take off” tijd is dan alweer mijlpaal 3 en het hele verhaal begint weer opnieuw.

Voordelen van het A-CDM systeem

In de lijst hieronder zijn de selling points/ voordelen van het A-CDM systeem beschreven.

Vliegtuig aan taxiën

Variable taxi tijd

De taxi tijden kunnen behoorlijk verschillen op verschillende luchthavens. Er zit bij schiphol bijvoorbeeld al een behoorlijk kunt je voorstellen dat wanneer een vliegtuig land op kaagbaan of op de polderbaan van schiphol. De taxi tijd kan hierdoor 10 minuten verschillen. Daarom moet de luchthaven in de A-CDM systeem een variable taxi toevoegen om de take-off time te kunnen berekenen.

Vliegtuig met pushback

Vertrek volgorde

De A-CDM kan een virtuele wachtrij maken voor vertrekken vliegtuigen. Dit voorkomt een rij wachtend vliegtuigen.

Vol vliegveld

Sneller herstel van onverwacht vooral

A-CDM luchthavens kunnen sneller herstelen van onverwachte voorallen vergeleken geen A-CMD luchthavens. Dit komt door dat het systeem een betere gemeenschappelijk “Situaltional awerness” heeft. Dit komt doordat partners en passagiers een beter informatie stroom heeft.

vlieg schema

Gezamelijke data

Het voordeel van gezamelijke data is A-CDM luchthaven betere begrijpen. Wanneer een vlucht aankomt en wanneer hij gaat vertrekken. Eurocontrol verzorgt deze vlucht informatie.

Waar is A-CDM geïmplementeerd in Europa

Deze A-CDM stysteem is al geïmplementeerd op 32 (2022) luchthavens in Europa. Het doel is om dit stysteem op steeds meer luchthavens uit te rollen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *